فرشید خراشادیزاده چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 01:35 ب.ظ نظرات ()

زمانی که مک لارن در سال 2011 خودروی MP4-12C را عرضه کرد بازار سوپرکارها بسیار متفاوت‌تر از امروز بود؛ اما در آن زمان نیز ساخته‌ی مک لارن برجسته بود. MP4-12C به خوبی فراری 458 بود اما ارزش برند فراری را نداشت.
شش تابستان بعد مک لارن وارد مرحله‌ی دوم بازی خود شد و نتیجه‌ی آن تولید 720S است.


این خودرو، شاسی جدیدی با نام مونوکیج II دارد. همچنین پیشرانه‌ی 4 لیتری جدید آن نسخه‌ای آشنا از 8 سیلندر توئین توربو بوده و البته زبان طراحی جدید آن نیز با ورودی‌های هوای بزرگ در کناره‌ها نمود یافته است. طراحی درب‌های دوسطحی آن نیز از مدل افسانه‌ای F1 الهام گرفته است.


کابین خودرو نیز کاملاً متفاوت بوده و تأکید زیادی روی کیفیت و میدان دید زیاد وجود دارد. این موضوع به لطف ستون‌های A فیبر کربنی جدیدی حاصل شده که پهنای آن‌ها نصف مدل قبلی است.


خب 720S نه تنها قابل‌تر و سریع‌تر از خودروی قبلی است بلکه طبق گفته‌های مک لارن راحت‌تر، آرام‌تر و خوش‌ساخت‌تر نیز هست. این بار هیچ غلوی از سوی مک لارن صورت نگرفته است.


با راندن این خودرو می‌توانیم تمامی گفته‌های بالا را تأیید کنیم. برای مثال کابین را در نظر بگیرید؛ حس جالبی از کیفیت در داخل خودرو وجود داشته و پلاستیک یک تکه‌ای به چشم نمی‌خورد. هر چیزی که لمس کرده و می‌بینید از چرم، فیبر کربن یا فلز بوده و در بحث دقت کیفیت، 720S نسبت به هر خودروی قبلی مک لارن یک پله بالاتر قرار می‌گیرد.


پس از کابین به درب‌های دوسطحی می‌رسیم که نه تنها در زمان باز بودن خیال‌انگیز به نظر می‌رسند بلکه ورود و خروج به خودرو را نیز آسان‌تر می‌کنند. با قرار گرفتن داخل خودرو شاهد میدان دید فوق‌العاده‌ای خواهید بود. این میدان نه تنها برای یک خودروی پیشرانه وسط بلکه برای هر نوع خودرویی عالی است. در واقع می‌توان گفت راننده داخل یک آکواریوم قرار گرفته و به محیط اطراف تسلط دارد.
و پس از همه‌ی این‌ها موضوعاتی همچون سواری، صدای تولیدی، فرمان پذیری، قدرت توقف و… وجود دارند.
چگونه شتاب گیری مک لارن 720S در زمان تخت گاز کردن را توصیف کنیم؟ برای مثال در دنده دو و سرعت 30 کیلومتر در ساعت؟ خب برای آغاز باید گفت تأخیری وجود ندارد. شما پدال گاز را فشرده و خودرو فوراً به جلو می‌رود به گونه‌ای که با خود می‌گویید با پیشرانه‌ای 12 سیلندر و 7 لیتری طرف هستید نه یک پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو.
دوم اینکه شتاب گیری خودرو به حدی قوی است که شما دندان‌های خود را فشار می‌دهید تا انرژی فوق‌العاده‌ی آزاد شده را خنثی کنید.
اما سوم اینکه فوراً به ردلاین پیشرانه می‌رسید و شاید پس از آن فکر کنید که پس هرزگردی چرخ‌ها کجاست؟ چه چیز دیگر در کره زمین غرشی فراری مانند اما با پس‌زمینه‌ای صنعتی دارد؟ و مردم کجا رفتند؟
در کل پرفورمنس 720S باورنکردنی است. کارایی خودرو در خط مستقیم کاملاً منطبق بر گفته‌ها بوده و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودرو در 2.8 ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن برابر با 341 کیلومتر در ساعت است.
از نظر سواری و رانندگی می‌توانید 4 حالت را انتخاب کنید: اتوماتیک، راحت، اسپورت و پیست. هر گزینه باعث بازنگری در برنامه‌ریزی پدال گاز، تغییر دنده، دامپرها، کنترل کشش و ESP می‌شود.
در حالت اتوماتیک یا راحت، سواری 720S به نرمی یک سدان برجسته بوده اما اگر پدال گاز را بفشارید این خودرو همانند یک گلوله خواهد بود. در حالت پیست احساسی مشابه یک خودروی مسابقه‌ای وجود داشته و اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت کنترل بدنه تیزتر شده و سیستم فرمان و ترمزها کاملاً تندوتیز عمل می‌کنند. کشش فوق‌العاده وجود داشته و پاسخی عظیم از پیشرانه و گیربکس دریافت می‌شود.


اما این همه از نقاط قوت صحبت کردیم! کمی هم به نقاط ضعف بپردازیم. بهای 209 هزار پوندی (218 هزار پوند با پکیج پرفورمنس) یک نقطه‌ضعف اصلی است؛ بنابراین 720S خودروی توده‌ی مردم نیست؛ اما اگر یک خودرو وجود داشته باشد که ارزش چنین مبلغی را داشته باشد، آن مک لارن 720S است.


در خلأ، مک لارن 720S یک خودروی استثنایی است اما به عنوان جایگزین 650S عالی، محصول جدید بریتانیایی‌ها بسیار خارق‌العاده نیست. البته با یک خودروی شگفت‌انگیز دیگر از برندی طرف هستیم که مثل همیشه طرفداران خاص خود را خوشحال کرده است. هرگز با این همه سرعت، کیفیت، آسایش و سرگرمی در ساخته‌های مک لارن روبرو نبوده‌ایم. فراری 488 مهمان دارد و چه مهمانی…!

مشخصات مک لارن 720S

قیمت: 209 هزار پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: 710 اسب بخار/770 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 2.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 341 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر