فرشید خراشادیزاده چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 12:40 ب.ظ نظرات ()

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم تقریباً دور اول از مرحلهٔ نخست سری رقابت‌های پدال رو به پایان است و تنها سه کلاس دیگر تا پایان سگمنت‌های این رقابت‌ها باقیمانده است. یکی از کلاس‌هایی که هنوز بدان نپرداخته‌ایم سگمنت کوپه‌های بزرگ لوکس است. خودروهایی که به آن‌ها گرند تورر هم گفته می‌شود. این خودروها با اینکه کوپه هستند اما ظرفیت حمل چهار نفر را دارند درحالی‌که بسیار لوکس و مجلل نیز هستند تا جایی که از این لحاظ با سدان‌های لوکس سگمنت F برابری می‌کنند؛ بنابراین به عبارتی می‌توان خودروهای این کلاس را سدان‌های لوکسی در قامت کوپه‌های دودر دانست. این کلاس نسبتاً خلوت‌تر دیگر کلاس‌های خودروهای کوپه بوده و چند خودروساز معدود در آن حضور دارند که عبارت‌اند از:

ب‌ام‌و سری 6

مرسدس بنز S کلاس کوپه

مازراتی گرن‌توریزمو

فراری GTC4

بنتلی کانتیننتال

رولزرویس ریث

آستون‌مارتین ونکوئیش

آستون‌مارتین DB11

در این گروه، آلمان و ایتالیا هرکدام با دو نماینده حضور یافته‌اند که در اولین دوئل، ب‌ام‌و سری 6 به‌عنوان یکی از نمایندگان آلمان به مصاف مازراتی گرن‌توریزمو به‌عنوان یکی از نمایندگان ایتالیا رفته است.

ب‌ام‌و سری 6

سری 6 بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین کوپهٔ ب‌ام‌و است که معرفی اولین نسل آن به سال 1976 بازمی‌گردد. تولید این نسل تا سال 1989 ادامه داشت اما پس از توقف تولید نسل نخست در این سال، برای چندین سال خبری از سری 6 نبود تا اینکه سرانجام پس از یک وقفهٔ چهارده‌ساله، در سال 2003 نسل دوم این کوپهٔ لوکس باواریایی با طراحی ساختارشکنانه که کار دستان هنرمند کریس بنگل بود معرفی شد. سری 6 در نسل اول فقط به‌صورت کوپه تولید می‌شد اما در نسل دوم نسخهٔ کابریولت نیز ارائه گردید. سپس در سال 2012 نیز با خاتمهٔ تولید نسل دوم، نسل سوم این ماشین به بازار آمد. چندی بعد در این نسل عضو سومی هم به خانوادهٔ سری 6 افزوده شد که آن نسخهٔ چهاردر با نام گرن کوپه بود. همان‌طور که اشاره شد، سری 6 هم‌اکنون پرچم‌دار کوپه‌های ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما به‌زودی با معرفی نسل جدید سری 8، این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش واگذار خواهد کرد. ما برای این نبرد، قوی‌ترین نسخهٔ سری 6 یعنی مدل M6 را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری توئین توربو V8 با 560 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال میابد.

مازراتی گرن‌توریزمو

گرن‌توریزمو به‌عنوان یک گرند تورر لوکس و برای جایگزینی با مازراتی کوپه، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2007 رونمایی شد و همچنان در حال تولید است؛ بنابراین گرن‌توریزمو در حال حاضر ده‌ساله است و حتی از ب‌ام‌و سری 6 که نسبتاً سالخورده شده است هم سن بیشتری دارد. به همین دلیل هم‌اکنون این کوپهٔ لوکس ایتالیایی کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما مازراتی هنوز اقدامی برای معرفی نسل جدید یا جایگزینی برای آن نکرده است. البته گرن‌توریزمو در طول این ده سال بهسازی‌ها و به‌روزرسانی‌های زیادی را تجربه کرده و نسخه‌های مختلفی هم از آن معرفی شده است. گرن‌توریزمو بر روی پلت‌فرم مشترکی با نسل قبلی سدان کواتروپورته ساخته شده و همچنین در برخی مدل‌ها اشتراکاتی هم با فراری‌های 599 GTB و 612 اسکاگلیتی دارد. در نمایشگاه ژنو 2011 نیز نسخهٔ کابریولت این خودرو با نام گرن‌کابریو رونمایی شد. ما از بین نسخه‌های مختلف گرن‌توریزمو، مدل اسپرت را برای این رقابت در نظر گرفته‌ایم که در نمایشگاه ژنو 2012 معرفی شد. این خودرو از یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با آلفارومئو 8C مشترک است. این موتور 460 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

مشخصات فنی

  ب‌ام‌و M6 مازراتی گرن‌توریزمو
پیشرانه 4.4 لیتری V8 4.7 لیتری V8
قدرت 560 اسب بخار 460 اسب بخار
گشتاور 680 نیوتن متر 520 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 4 ثانیه 4.7 ثانیه
مسافت 400 متر 12.3 ثانیه 13.3 ثانیه
حداکثر سرعت 260 کیلومتر 300 کیلومتر
مصرف سوخت 13.8 لیتر 16.8 لیتر
طول 4.90 متر 4.88 متر
وزن 1927 کیلوگرم 1995 کیلوگرم
قیمت پایه 114,695 دلار 134,600 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.