فرشید خراشادیزاده پنجشنبه 9 شهریور 1396 07:43 ق.ظ نظرات ()

در ادامهٔ روند برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز نوبت به گروه سدان‌های فوق لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه بنتلی فلاینگ اسپار در برابر مرسدس-مایباخ S600 قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً 2411 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، مایباخ S600 با کسب 1437 رأی یا 59 درصد از کل آراء، به‌عنوان پیروز دوئل سوم گروه سدان‌های فوق لوکس به مرحلهٔ بعدی صعود می‌کند درحالی‌که فلاینگ اسپار با کسب 974 رأی از رقابت‌ها کنار می‌رود؛ اما پس‌ازاینکه در برخی گروه‌بندی‌های رقابت‌ها بازنگری صورت گرفت، تصمیم بر این شد که آستون‌مارتین راپید را از گروه سدان‌های کوپه به گروه سدان‌های فوق لوکس منتقل کنیم؛ بنابراین امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه سدان‌های فوق لوکس، تنها بازماندهٔ این گروه یعنی رولزرویس گوست به مصاف آستون‌مارتین راپید می‌رود.

بنتلی مولسان

آستون‌مارتین لاگوندا

رولزرویس فانتوم

مایباخ 62S

بنتلی مولسان

رولزرویس فانتوم

بنتلی فلاینگ اسپار

مرسدس-مایباخ S600

رولزرویس گوست

آستون‌مارتین راپید

مرسدس-مایباخ S600

؟

آستون‌مارتین راپید

آستون‌مارتین برای اولین بار با معرفی کانسپتی بنام راپید در نمایشگاه خودروی دیترویت 2006 تمایل خود برای تولید یک سدان کوپه را نشان داد. سپس چند سال بعد سرانجام نسخهٔ تولیدی راپید در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2009 رونمایی شد. این خودرو اولین ساختهٔ چهاردر آستون‌مارتین از زمان مدل لاگوندا در سال 1989 محسوب می‌شد. راپید روی پلت‌فرم مدل DB9 ساخته شده و در ظاهر نیز بسیار به آن شباهت داشت به‌طوری‌که می‌شد آن‌را یک DB9 چهاردر دانست. این ماشین از فرم بدنهٔ فست‌بک استفاده می‌کند درحالی‌که شیوهٔ باز شدن درِ صندوق بار آن مانند خودروهای لیفت‌بک بوده و به‌طور کامل با شیشهٔ عقب باز می‌شود. بدین ترتیب امکان خواباندن صندلی‌های عقب هم وجود دارد که فضای بار 317 لیتری آن‌را به 886 لیتر افزایش می‌دهد. آستون‌مارتین قصد داشت با راپید در درجهٔ اول پاسخ مستقیمی به پورشه پانامرا بدهد. سازندهٔ بریتانیایی در ابتدا تولید راپید را در یک کارخانهٔ اختصاصی در اتریش با هدف تولید سالانه 2 هزار دستگاه آغاز کرد اما به دلیل عدم تطابق فروش با این برنامه، از سال 2012 تولید راپید در اتریش خاتمه یافته و خط تولیدش به بریتانیا منتقل شد. همچنین آستون‌مارتین تولید سالانهٔ آن‌را به نصف کاهش داد. بااین‌حال راپید در سال 2013 مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و با نام راپید S به بازار آمد. عمده‌ترین تغییر ظاهری این فیس‌لیفت تغییر جلوپنجره بود اما در پیشرانه هم تغییراتی اعمال شده و قوی‌تر شده است. این سدان کوپهٔ لوکس مجهز به یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 تنفس طبیعی است که پس از فیس‌لیفت سال 2013، قدرت آن به 550 اسب بخار رسیده است.

رولزرویس گوست

رولزرویس پس‌ازاینکه زیر چتر گروه ب‌ام‌و قرار گرفت، اقدام به معرفی نسل جدید سدان فوق لوکس فانتوم به‌عنوان نخستین محصول دوران جدیدش نمود. سپس این لوکس‌ساز بریتانیایی با معرفی کانسپتی بنام 200EX در نمایشگاه ژنو 2009 نشان داد که قصد ساخت سدان کوچک‌تر و ارزان‌تری از فانتوم را دارد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام گوست در نمایشگاه فرانکفورت 2009 رونمایی شده و فروش آن از سپتامبر همین سال آغاز گردید. البته رولزرویس در سال‌های بسیار دور نیز از نام سیلور گوست برای یکی از محصولاتش استفاده کرده بود؛ اما گوست جدید در جایگاهی پایین‌تر از فانتوم قرار گرفته و دومین سدان سبد محصولات دوران مدرن رولزرویس محسوب می‌شود. این سدان فوق لوکس بریتانیایی روی پلت‌فرم مشترکی با نسل قبلی ب‌ام‌و سری 7 ساخته شده است. همچنین چندی بعد نسخه‌های کوپه و کابریولت گوست نیز به ترتیب با نام‌های ریث و داون معرفی شدند. سپس رولزرویس در سال 2014 این خودرو را مورد به‌روزرسانی و فیس‌لیفت قرار داده و آن‌را با نام گوست سری II در نمایشگاه ژنو این سال رونمایی نمود. این سدان سوپرلوکس که در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید می‌گردد، تنها با یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری V12 توئین توربو عرضه می‌شود که 570 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. البته رولزرویس در نمایشگاه پکن 2016 نسخهٔ ویژه‌ای از گوست را با نام Black Badge معرفی کرد که پیشرانهٔ دوازده سیلندر آن قدرت بیشتری معادل 612 اسب بخار دارد.

مشخصات فنی

 

رولزرویس گوست

آستون‌مارتین راپید S

پیشرانه 6.6 لیتری V12 6 لیتری V12
تنفس توئین توربو طبیعی
قدرت 570 اسب بخار 550 اسب بخار
گشتاور 780 نیوتن متر 620 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 4.7 ثانیه 4.7 ثانیه
مسافت 400 متر 13 ثانیه 13.1 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 305 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 14.2 لیتر (ترکیبی) 14.7 لیتر (ترکیبی)
وزن 2517 کیلوگرم 2000 کیلوگرم
طول 5.4 متر 5.02 متر
فاصلهٔ محوری 3.29 متر 2.99 متر
حجم صندوق بار 480 لیتر 317 لیتر
قیمت پایه 298,350 208,825 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید