فرشید خراشادیزاده پنجشنبه 9 شهریور 1396 07:45 ق.ظ نظرات ()

هرچند چندی پیش تصاویر نسل جدید پورشه کاین افشا شده و طراحی آن مشخص گردید اما حالا سازندهٔ آلمانی در زادگاهش رسماً نسل جدید این کراس‌اوور لوکس را رونمایی کرده است. کاین محصول بسیار مهمی برای پورشه است. از زمان معرفی این خودرو در سال 2002، حدود 760 هزار دستگاه کاین در سراسر دنیا فروخته شده است که نیم میلیون آن متعلق به نسل دوم بوده است. برای مقایسه، فروش 911 در طول تاریخش در ماه می امسال به تنها یک‌میلیون دستگاه رسید؛ بنابراین کاین برای پورشه اهمیت بالایی دارد و حالا نسل سوم آن با طراحی جدید، اتاق جادارتر و وزن کمتر راهی بازارهای جهانی خواهد شد.

اما بااین‌حال کاین جدید طبق سنت پورشه در طراحی روندی تکاملی را پیش گرفته است. در این خودرو به لطف جلوپنجره و چراغ‌های عقب، شاهد طراحی افقی هستیم اما همچنان با چراغ‌های جلویی که به سمت عقب کشیده شده‌اند فوراً به‌عنوان یک کاین قابل‌تشخیص است. در نمای جلویی، کاپوت عضلانی هم یکی دیگر از موارد قابل‌توجه است که به پیشرانه‌های قدرتمند در زیر خود اشاره دارد. در عقب نیز چراغ‌های جدیدی کار شده که در طراحی آن‌ها الهام از نسل جدید سدان پانامرا کاملاً مشهود است. یک اسپویلر روی سقف هم نمای عقبی کاین جدید را تکمیل کرده است.

فاصلهٔ محوری کاین 2019 همان فاصلهٔ 2.89 متری قبل است اما طول کلی آن با 7.6 سانتیمتر افزایش به 4.92 متر رسیده است. ابعاد بیرونی بزرگ‌تر در این خودرو موجب ایجاد فضای داخلی بیشتری شده است تا جایی که حجم صندوق بار آن تا 15 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که با وجود این رشد ابعاد، وزن کاین حدود 65 کیلوگرم کمتر از نسل قبلی شده است. برای رسیدن به این کاهش وزن، تمامی پانل‌های بدنه به همراه پانل کف و تقریباً تمام اجزای شاسی از آلومینیوم ساخته شده و حتی برای باطری هم از یک نمونهٔ لیتیوم پلیمر استفاده شده که 10 کیلوگرم کاهش وزن را به همراه داشته است. این باطری از مدل 911 GT3 گرفته شده است.

نسل جدید کاین فعلاً در دو نسخهٔ استاندارد و S معرفی شده است که اولی از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین این مدل 40 اسب بخار قدرت بیشتری از نسل قبلی دارد. کاین S جدید نیز به یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربو مجهز شده که 440 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور داشته و افزایشی 20 اسب بخاری را در قدرت تجربه کرده است.

این افزایش قدرت در کنار کاهش وزن موجب بهبود عملکرد نسل سوم کاین شده است بدین‌صورت که نسخهٔ استاندارد ظرف 5.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که 1.7 ثانیه سریع‌تر از سلف خود است درحالی‌که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 244 کیلومتر در ساعت را هم دارد. کاین S نیز برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 4.9 ثانیه زمان احتیاج دارد که نیم ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی بوده و می‌تواند به حداکثر سرعت 265 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند. هردوی این مدل‌ها به‌صورت استاندارد به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز خواهند بود.

طی ماه‌ها و سال‌های آینده پورشه موتورها و مدل‌های دیگری را هم به کاین جدید اضافه خواهد کرد که احتمالاً شامل نمونه‌های هیبریدی، توربو و GTS می‌شود؛ اما پورشه برای اولین بار سایز رینگ‌های کاین را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است به‌گونه‌ای که سایز رینگ‌های ارائه‌شده برای آن بین 19 تا 21 اینچی است. علاوه بر این، در نسل جدید فرمان گیری چرخ‌های عقب نیز به‌عنوان یک آپشن قابل سفارش خواهد بود. همچنین سیستم مدیریت  فعال تعلیق پورشه هم در لیست آپشن‌های سفارشی نسخهٔ استاندارد کاین جدید وجود دارد درحالی‌که برای کاین S به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود؛ و درنهایت سیستم کنترل شاسی پویای پورشه نیز هم‌اکنون از طریق سیستم الکتریکی 48 ولت کنترل می‌شود که پاسخگویی سریع‌تری دارد.

علاوه بر این موارد مذکور، برای کاین جدید تکنولوژی رانندگی نیمه‌خودکار پورشه بنام InnoDrive نیز به‌عنوان یک آپشن ارائه شده است. این سیستم در حال حاضر در ایالات‌متحده در مدل پانامرا ارائه شده است. حتی پورشه یک آپشن جدید بنام «محافظت دیواره» را هم برای کاین در نظر گرفته که درصورتی‌که تشخیص دهد رینگ‌های گران‌قیمت خودرو نزدیک به برخورد با جدول‌های کنار خیابان‌ها هستند، به‌طور خودکار ماشین را هدایت می‌کند. ازجمله فناوری‌های ایمنی این کراس‌اوور لوکس آلمانی هم می‌تواند به یک دوربین اشاره کرد که می‌تواند عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران را تشخیص داده و به‌طور خودکار ترمز کند. ویژگی‌های اتصالی کاین 2019 نیز شامل چهار پورت USB و اینترنت وای فای 4G می‌شود.

اما شاید جالب‌ترین آپشن کاین 2019 چیزی باشد که پورشه آن‌را Surface Coated Brake می‌نامد. این آپشن که فقط برای رینگ‌های 20 و 21 اینچی ارائه می‌گردد، پوششی از جنس تنگستن-کاربید است که روی دیسک‌های ترمز فولادی قرار می‌گیرد. پورشه می‌گوید این روکش ضریب اصطکاک ترمزها را بهبود بخشیده و گرد لنت‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ترمزهای کربن سرامیکی هم به‌عنوان آپشنی عملکرد بالا ارائه می‌شود.


در داخل خودرو، آمپرهای سنتی آنالوگ همچنان حفظ شده است اما برای ارائهٔ اطلاعات بیشتر به راننده، دو نمایشگر هفت اینچی رنگی در طرفین آن تعبیه شده است. در میانهٔ داشبورد هم یک نمایشگر 12.3 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قرار گرفته است. نسل جدید پورشه کاین از اوایل سال آینده با مدل 2019 در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. قیمت نسخهٔ معمولی این خودرو از 65,700 دلار و قیمت کاین S از 82,900 دلار آغاز می‌شود که نشان‌دهندهٔ افزایش قیمت بیش از پنج هزار دلاری در هریک از آن‌ها است.