فرشید خراشادیزاده پنجشنبه 17 خرداد 1397 11:33 ق.ظ نظرات ()

همان‌طور که طی مطالب قبلی گفتیم، گروه فیات-کرایسلر برنامه‌ها و استراتژی خود در پنج سال آینده را برای اکثر برندهایش اعلام کرده است. در این استراتژی پنج‌ساله، این گروه خودروسازی بیشتر روی برندهای آلفارومئو، مازراتی، جیپ و رم تمرکز کرده است اما این بدان معنا نیست که برند فیات فراموش شده است چراکه برای این برند ایتالیایی هم برنامه‌هایی اعلام شده است. البته فیات در آینده نیز تمرکز بیشتری بر بازار آمریکای جنوبی خواهد داشت یعنی منطقه‌ای که هم‌اکنون حضور قدرتمند و پررنگی در آن دارد.

در برنامهٔ پنج سال آیندهٔ فیات گفته شده که این شرکت قصد دارد سه کراس‌اوور کاملاً جدید را صرفاً برای بازار آمریکای جنوبی تولید کند. یکی از این کراس‌اوورها، نمونهٔ کوچکی در سگمنت A بوده و دیگری در سگمنت B قرار دارد؛ اما غیرازاین دو کراس‌اوور کوچک، فیات ساخت یک کراس‌اوور میان سایز سه ردیفهٔ ارزان‌قیمت را هم برای منطقهٔ آمریکای جنوبی در دستور کار خود دارد.

هرچند فیات بیشتر تمرکز خود را روی بازار آمریکای جنوبی گذاشته است اما این برند باسابقهٔ ایتالیایی برنامه‌ای برای خاتمهٔ فروش محصولات خود در بازارهایی چون آمریکای شمالی و چین ندارد. به همین دلیل فیات اعلام کرده است که نسل جدید مدل تمام الکتریکی 500e را در سال 2020 به بازار عرضه خواهد کرد. فیات-کرایسلر در نظر دارد طی سال‌های آینده چهار قوای محرکهٔ تمام الکتریکی قدرتمند را توسعه دهد که 500e جدید به یکی از آن‌ها مجهز خواهد بود. البته انتظار می‌رود ابعاد کوچک نسل آیندهٔ 500e فضای قابل‌استفاده برای نصب باطری‌ها را محدود کند که این یعنی بُرد آن برخلاف دیگر خودروهای الکتریکی جدید زیاد نخواهد بود.

اما علاوه بر نسل جدید 500e، فیات قصد دارد با احیای مدل Giardiniera، خانوادهٔ 500 خود را گسترش دهد. Giardiniera نسخهٔ استیشن فیات 500 قدیمی بود که بین سال‌های 1960 تا 1975 تولید می‌شد. این خودرو طول بیشتری نسبت به 500 استاندارد داشته و فضای بار بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کرد. حال فیات قصد دارد این استیشن کلاسیک خود را احیا کند. به گفتهٔ سرجیو مارکیونه، 500 Giardiniera جدید جادارترین خودرو در کلاس خود بوده و طراحی بی‌نقصی خواهد داشت.

500 Giardiniera جدید از همان قوای محرکهٔ الکتریکی نسل آیندهٔ 500e استفاده خواهد کرد درحالی‌که نسل آیندهٔ مدل‌های 500L و 500X نیز به قوای محرکهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهند بود. از سوی دیگر، مدیرعامل فیات-کرایسلر گفته است که مدل پاندا همچنان در سبد محصولات فیات حفظ خواهد شد و نسل آیندهٔ آن با پیشرانه‌های درون‌سوز سازگاربامحیط‌زیست به بازار عرضه خواهد شد.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، فیات-کرایسلر قصد دارد برای پوشش همهٔ نیازها و بخش‌های مختلف بازار، چهار قوای محرکهٔ الکتریکی مختلف را توسعه دهد. نمونهٔ اول این جمع چهارتایی، قوای محرکهٔ «خودروی شهری» نام دارد که در خودروهایی مانند نسل آیندهٔ فیات 500e مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که قوای محرکهٔ الکتریکی بعدی، «مِین‌استریم» (Mainstream) نام داشته و با جیپ گرند کُماندر معرفی خواهد شد. فیات-کرایسلر سپس در سال 2020 قوای محرکهٔ دیگری بنام «پرفورمنس» یا همان عملکرد را با مازراتی آلفیری ارائه خواهد کرد و سپس آخرین قوای محرکهٔ الکتریکی آن با نام «پریمیوم» در سال 2022 با مازراتی کواتروپورته به بازار خواهد آمد.