فرشید خراشادیزاده پنجشنبه 4 مرداد 1397 01:59 ب.ظ نظرات ()

سرانجام آئودی رسماً نسل دوم کراس‌اوور کوچک Q3 را رونمایی کرد. البته این اقدام بسیار دیر صورت گرفته چون نسل اول Q3 از سال 2011 به بازار آمده و هم‌اکنون کاملاً سالخورده شده است. درهرحال Q3 جدید به‌طور کامل از هر لحاظ متحول شده تا تأخیر خود را جبران کرده و در برابر رقبای اصلی خود یعنی مرسدس بنز GLA و ب‌ام‌و X1 عرض‌اندام کند. استایل بیرونی نسل جدید Q3 از هر زاویه‌ای تهاجمی به نظر می‌رسد که این یعنی آئودی قصد داشته به‌طور کامل استایل Q3 قدیمی را به فراموشی بسپارد. این در حالی است که در استایل ظاهری Q3 جدید، خصوصاً در پروفیل جانبی، از برخی از عناصر طراحی مدل Q8 استفاده شده است.

ازجملهٔ ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ Q3 جدید می‌توان به سپر جلوی اسپرت‌تر، چراغ‌های عقب بزرگ و چراغ‌های جلوی شبیه به نسل جدید سدان A6 اشاره کرد. علاوه بر این، خطوط داخل جلوپنجره نیز همانند Q8 به‌صورت عمودی طراحی شده است درحالی‌که این خطوط تمامی محصولات دیگر آئودی به‌صورت افقی هستند. آئودی همچنین اندازهٔ کلی Q3 جدید را هم افزایش داده است به‌گونه‌ای که طول آن حدود 9.6 سانتی‌متر از نسل قبلی بیشتری شده و 7.6 سانتیمتر هم به فاصلهٔ محوری آن افزوده شده است. این یعنی در Q3 جدید فضای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم شده است درحالی‌که حجم صندوق بار آن‌هم با افزایش چشمگیری، از 473 لیتر به 674 لیتر رسیده است که این عدد با خواباندن صندلی‌های عقب به 1526 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

در داخل، آئودی برای نسل جدید Q3 صفحه آمپر دیجیتالی یا همان کابین مجازی خود را با اندازهٔ 12.3 اینچ ارائه کرده است درحالی‌که در کنار آن یک نمایشگر 8.8 اینچی استاندارد یا 10 اینچی سفارشی هم برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده است. دیگر ویژگی‌های داخلی Q3 جدید نیز شامل مواردی چون کارپلی اپل و اندروید اتو هردو به‌صورت استاندارد، دو پورت USB در جلو، دو پورت USB به همراه خروجی برق 12 ولت برای عقب و اینترنت وای فای می‌شود.

یکی از تکنولوژی‌های جذاب Q3 جدید اما «هوش گروهی» آن است که از طریق آن، خودرو می‌تواند با دیگر خودروها در رابطه با خطرات جاده‌ای و آب‌وهوا ارتباط برقرار کند. این سیستم در اروپا و احتمالاً در ایالات‌متحده ارائه خواهد شد. علاوه بر این، آئودی سیستم‌های ایمنی فراوانی چون ترمز اضطراری جلو، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک عقب، کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمکی فعال حفظ حرکت میان خطوط را هم برای نسل جدید Q3 در نظر گرفته است.

آئودی نسل جدید Q3 را در ابتدا در اروپا با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه خواهد کرد که شامل سه نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی می‌شود. موتور بنزینی پایه یک نمونهٔ 1.5 لیتری TFSI با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. این موتور که در مدل پایهٔ خودرو بنام Q3 35 TFSI ارائه می‌شود، به سیستم غیرفعال کردن سیلندرها هم مجهز است. این مدل به‌صورت استاندارد با یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ S-Tronic و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود درحالی‌که بعداً یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم برای آن ارائه خواهد شد.

موتور بنزینی بعدی از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. نسخهٔ اول که برای مدل 40 TFSI در نظر گرفته شده است، 190 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که نسخهٔ دوم با 230 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور در مدل 45 TFSI ارائه می‌گردد. هردوی این مدل‌ها به‌صورت استاندارد به گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی یعنی کواترو مجهز هستند.

تنها موتور دیزلی این ماشین نیز یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو TDI است که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور که در مدل Q3 35 TDI ارائه می‌شود، در ابتدا با یک گیربکس دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه می‌شود اما بعداً برای آن گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم ارائه خواهد شد. آئودی همچنین قصد دارد در آیندهٔ نزدیک نسخهٔ قدرتمندتری از همین موتور 2 لیتری دیزلی را با 190 اسب بخار قدرت به بازار عرضه کند.

Q3 جدید به سیستم هندلینگ پویا هم مجهز شده که شش حالت مختلف شامل اتوماتیک، راحت، پویا، آفرود، بهره‌وری و شخصی را ارائه می‌کند. علاوه بر این، سیستم کنترل اتوماتیک کمک‌فنرها نیز برای آن قابل سفارش خواهد بود. نسل جدید این کراس‌اوور لوکس آلمانی از نوامبر امسال با مدل 2019 در اروپا عرضه خواهد شد درحالی‌که آمریکایی‌ها برای خرید آن احتمالاً باید تا سال آینده صبر کنند.