فرشید خراشادیزاده پنجشنبه 15 شهریور 1397 03:47 ب.ظ نظرات ()

پس از چندین روز کش‌وقوس و اعلام اخبار ضدونقیض از پیش‌فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور سرانجام از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه پیش‌فروش 50 هزار دستگاه از محصولات سایپا شامل خانواده سایپا 131، 132 و 151 به همراه تیبا، ساینا و وانت نیسان شروع شد.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت حاشیه‌های فراوان این پیش‌فروش بر متن اصلی ماجرا پیشی گرفت تا جایی که اکثر رسانه‌ها از عدم ثبت‌نام خریداران و البته تمام شدن لحظه‌ای پیش‌فروش محصولات سایپا خبر دادند. نگارنده از اولین دقایق پیش‌فروش سایپا در سایت این شرکت حضور داشته و از آنجایی که سایت این شرکت با سایت time.ir هماهنگ شده بود درست در سر ساعت اقدام به بررسی فرایند ثبت‌نام کردم که در کمال شگفتی ظرف دو الی سه ثانیه مرحله فروش محصولات سایپا تکمیل شد!


در این مرحله پیغام “مرحله اول پذیرش انجام شد مرحله بعد 15 دقیقه بعد انجام خواهد شد” به نمایش درآمد. هرچند پس از یک ربع نیز تفاوتی در وضعیت پیش‌فروش‌ها به وجود نیامده و امکان ثبت‌نام تقریباً وجود نداشت. دامنه‌ی کار به جایی کشید که خود سایپا اعلام کرد از همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو در این طرح تا این لحظه حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کرده‌اند و در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست!

cartoon
این شرکت در ادامه اعلام کرد برای مدیریت ثبت‌نام متقاضیان، فروش به‌صورت مرحله‌ای شده است به‌نحوی‌که سایت هر 15 دقیقه 10 ثانیه باز می‌شود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند امکان ثبت‌نام پیدا کنند. این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. از مردم تقاضا می‌کنیم برای ثبت‌نام صبر داشته و به سایت هجوم نیاورند.

تا زمان نگارش این مقاله پیش‌فروش محصولات کاملاً مدرن و به‌روز سایپا با قیمت غیرقطعی ادامه داشته و البته به نظر می‌رسد فعلاً ترافیک سایت کمتر از صبح دیروز شده است. نکته دیگر اینکه هدف از پیش‌فروش این خودروها تأمین نیاز واقعی خریداران و کوتاه کردن دست دلال‌ها از بازار اعلام شده است. سؤالی که وجود دارد این است: چرا خودروسازان خودروهای خود را با قیمت روز پیش‌فروش می‌کنند؟! آیا این به معنی افزایش قیمت خودرو در آینده‌ای نزدیک نیست؟ در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ای، قیمت بازار بازهم جهش نخواهد یافت؟ این‌ها از جمله سؤالاتی است که فکر نمی‌کنیم پاسخی به آن‌ها داده شود.


به نظر نمی‌رسد داستان ثبت‌نام‌های اینترنتی خودرو در کشورمان بدون حاشیه به پایان برسد. فقط یک سؤال: آیا به نظر شما با هجوم 6 میلیون نفری برای خرید پرایدی با تکنولوژی چندین دهه پیش و البته قیمتی که اصلاً مشخص نیست، آینده‌ی روشنی را می‌توان برای صنعت خودرو متصور بود؟

در کجای دنیا سیل خریداران برای خرید خودرویی کاملاً منسوخ و از رده خارج و بدتر از آن با قیمت نامشخص روانه سایت‌ها می‌شود؟ پاسخ با شما…