بازار خودروی ایران هنوز التهابات نوسانات ارزی را از سر نگذرانده است. بازار خرید خودروها دچار رکود سنگینی شده و برخی از خریدها نیز به انگیزه سرمایه‌گذاری و همراه با ریسک صورت می‌گیرد.

ارز، بهانه‌ای برای افزایش قیمت
اقتصاددانان عقیده دارند که قیمت ارز و دلار، آن چیزی نیست که در بازار و خیابان و توسط دلالان معامله می‌شود. در واقع هر صادرکننده‌ای، باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه نماید و خریداران و واردکنندگان نیز از همین سامانه ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. دولت در این چند ماهه بیش از 4 میلیارد دلار را در این سامانه عرضه کرده و میزان عرضه نیز همواره بیش از تقاضا بوده است. به همین منوال کلیه واردکنندگان خودرو، قطعات و مونتاژ کنندگان خودرو نیز از همین سامانه و با نرخی حدود 10 هزار تومان، ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌نمایند.
اما آنچه مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها در بازار به سرعت و بر اساس نرخ خیابانی دلار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال مدیران خودرو تاکنون چندین نوبت این افزایش را تا رسیدن نرخ دلار به 19 هزار تومان انجام داده است. در صورتی که علاوه بر تأمین ارز خود در سامانه نیما با تقریباً نصف این بها، در هنگام کاهش نرخ ارز خیابانی به 11 هزار تومان، شاهد کاهش قیمتی از سوی این شرکت نبودیم.
در واقع نبود نظارت کافی، باعث شده تا خریداران هر کالایی در ایران در شرایط حاضر ناچار به پرداخت بهای اجناس با قیمت ارز دلالان خیابانی باشند. اما موضوع مهم‌تر نبود انصاف و وجدان و سودجویی تحت بدترین شرایط اقتصادی مردم توسط این فروشندگان است که از حافظه مردم نیز پاک نخواهد شد.

چینی‌های استتار شده
حالا که بازار ایران برای برخی از چینی‌ها تبدیل به بهشت شده، دیدن نسخه‌های استتار شده آن‌ها در خیابان‌های ما نیز جای تعجبی ندارد. بنابراین آزمون و امتحان این خودروها پیش از تولید نهایی نیز در شرایط واقعی بزرگ‌ترین بازار مصرف این خودروها صورت می‌گیرد.


یک نمونه از این خودروها، یکی از مدل‌های چری است. احتمالاً این مدل چری تیگو 4 باشد که ابتدا به‌عنوان نسل جدید تیگو 5 معرفی شده بود. قبلاً هم خودروی شاسی‌بلند چینی زامیاد به‌عنوان نخستین SUV هفت نفره بازار کشور به همین شکل دیده شده بود.

چینی‌ها در گردش آزاد!
کرمان خودرو ظاهراً پروژه لیفان را رها کرده و آن را به خودروسازان بم می‌سپارد. در سایت خودروسازان بم اکنون خودروی سدان لیفان 820 به چشم می‌خورد که پیش از این توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌شد. گفته می‌شود که به علت احتمال خروج جیلی از ایران و مجموعه خودروسازان بم، این شرکت محصولات لیفان را جایگزین خواهد کرد.


از سوی دیگر، دیار خودرو مجدداً تولید خود را محصول بایک سابرینا X25 را در گلپایگان از سر گرفته است. سابرینا X25 خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای مینی محسوب می‌شود که رقبایی چون ام‌وی‌ام X22 و ساندرو استپ وی در ایران خواهد داشت. X25 موتوری 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتن متری دارد.

محکومیت راننده لندکروزر
چندی پیش کلیپی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک راننده خشمگین خودروی لندکروزر در حال ضرب و شتم یک مأمور نیروی انتظامی بود. این راننده جنجالی اکنون به ۷ سال نیم حبس و دو سال تبعید به زاهدان محکوم شده است.

کارت سوخت و قیمت بنزین
حالا که ارزش پول ملی ما به لطف سودجویان به پایین‌ترین وضعیت تاریخی خود رسیده، قاچاق کالا بیش از پیش به خارج از مرزها سودآور شده است. به‌عنوان مثال قاچاق سوخت بیش از ده برابر سود نسبت به ارزش هر محموله دارد که باعث شده برخی خطرهای این کار را نیز به جان بخرند و البته روزانه میزان زیادی از سرمایه کشور نیز از همین طریق بر باد می‌رود. به همین منظور دولت تصمیم گرفته مجدداً کارت‌های سوخت را فعال و اجباری نماید. در عین حال خبرهایی درباره دو نرخی شدن ارز و سهمیه‌بندی آن در همین راستا به گوش می‌رسد. تصمیم‌گیری در این زمینه احتمالاً تا یک ماه دیگر صورت خواهد پذیرفت.

رونمایی از لامبورگینی ایرانی
طرفداران لامبورگینی تاکنون چند بار در ایران دست به ساخت نسخه‌های کپی این خودروها زده‌اند اما آخرین مدل، دقیق‌ترین نسخه کپی شده از لامبورگینی مورسیه لاگو SV است که توسط تیمی 15 نفری و طی 4 سال و نیم ساخته شده است. هرچند ظاهر و بدنه این خودرو یادآور این سوپرکار جذاب ایتالیایی است اما وقتی به درون کابین نگاهی بیاندازید با ملغمه‌ای روبرو می‌شوید که شباهتی با لامبورگینی ندارد.
مسعود مرادی، سرپرست تیم ساخت این خودرو اعلام کرده در ساخت این نمونه ایرانی از لامبورگینی مورسیه لاگو دست ساز ۱۵ نفر مشغول به فعالیت بودند. مراسم رونمایی از لامبورگینی دست ساز دیروز در مجتمع تفریحی لاله در پارک تبریز انجام شده بود که با استقبال بی نظیر مردم و علاقه‌مندان مواجه شد.
جالب است بدانید که در زیر پوسته لامبورگینی دست‌ساز ایرانی از پیشرانه اصلی ۱۲ سیلندر مورسیه لگو استفاده نشده است. این خودرو دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری لامبادا هیوندای جنسیس است. موتور مورد نظر قادر به تولید ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۳۵۹ نیوتن متر گشتاور بوده و از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF برای انتقال نیرو در این خودرو استفاده شده ست. مدیر این پروژه اعلام کرده ابعاد خودرو کاملا با نسخه اصلی یکی می باشد و جنس بدنه از کامپوزیت است. گفته شده برای تولید این خودرو حدود سه میلیارد تومان هزینه شده است که با توجه به میانگین قیمت ارز در این سالها بسیار گران‌تر از قیمت همین خودرو می‌باشد!
در هر صورت تلاش‌های این تیم کوچک را ارج می‌نهیم و به عنوان یک تجربه، می‌ستاییم.